«Είμαι πάρα πολλά για να μην είμαι τίποτα και πολύ λίγος για να είμαι κάτι»… * * * * * «Ψάχνω να βρω λέξεις… που να "αγγίζουν" κι αγγίγματα που να μιλούν»…

29 Οκτ 2008

Η Ασυμβίβαστη Μούσα

Στο βιβλιοπωλείο ΕΛΕΥΘΕΡΟΥΔΑΚΗΣ (Πανεπιστημίου 17)
την Τετάρτη 5 Νοεμβρίου στις 7:00 μ.μ.
οι Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ
θα παρουσιάσουν το βιβλίο της Ιρένας Καραφύλλη

«Η ΑΣΥΜΒΙΒΑΣΤΗ ΜΟΥΣΑ»
.
Για το βιβλίο θα μιλήσει ο δημοσιογράφος Χρήστος Σιάφκος,
ενώ αποσπάσματα θα διαβάσει η ηθοποιός Κίττυ Αρσένη.

Τι μπορεί να κάνει μια γυναίκα σε μια κοινωνία που απαξιώνει το φύλο της; Όταν η αδάμαστη ψυχή της έρχεται αντιμέτωπη με κοινωνικές συμβάσεις και πιστεύω που διαιωνίζουν τη γυναικεία κατωτερότητα, ενδύοντάς την με τα φορέματα της «πίστης», της «παράδοσης» και της «ρίζας»;
Σ’ αυτά τα ερωτήματα καλείται να απαντήσει η Καλλιόπη Αδάμ, μια Ελληνίδα που γεννιέται στη Λέσβο στις αρχές του ταραγμένου 20ου αιώνα.
Κόρη του διευθυντή του σχολείου στο Μόλυβο, μορφώνεται με τη βοήθεια του πατέρα της κόντρα στις κοινωνικές συμβάσεις της εποχής και γίνεται δασκάλα, προκαλώντας τα πικρόχολα σχόλια των συγχωριανών της και των συναδέλφων της για τις εκπαιδευτικές μεθόδους της. Ο πόλεμος του ’40, η γερμανική Κατοχή, ο Εμφύλιος και η ανελέητη δικτατορία θα την παρασύρουν στη δίνη τους και θα παίξουν καταλυτικό ρόλο στη ζωή της. Ο πρώτος έρωτας, ενσαρκωμένος στο πρόσωπο ενός ωραίου Γερμανού αξιωματικού, θα τη σημαδέψει ανεξίτηλα.
Με φόντο το πανέμορφο χωριό του Μόλυβου, παρακολουθούμε την ταραχώδη ζωή της Καλλιόπης Αδάμ, η οποία θα εξελιχθεί σε πρωτοπόρα και ακούραστη αγωνίστρια για τα δικαιώματα των γυναικών. μέσα από τις σελίδες της Ασυμβίβαστης Μούσας, η Καλλιόπη αναδύεται σαν ένα σύμβολο ιδεαλισμού, ανεξαρτησίας και θάρρους.

Μια συναρπαστική κοινωνική τοιχογραφία εποχής που πραγματεύεται τον έρωτα, τον πόλεμο και την επανάσταση μιας δυναμικής γυναίκας ενάντια στις κοινωνικές συμβάσεις.
.
Η Ιρένα Καραφύλλη έχει σπουδάσει αγγλική φιλολογία και δημιουργική γραφή. Ζει και εργάζεται στο Μόντρεαλ όπου εργάζεται ως συγγραφέας και δημοσιογράφος. Τα διηγήματά της έχουν τιμηθεί με τρία λογοτεχνικά βραβεία, μεταξύ των οποίων το National Magazine Award και το Literary Award. Οι ιστορίες και τα άρθρα της έχουν μεταδοθεί στο ραδιόφωνο και έχουν δημοσιευτεί σε πολλές εφημερίδες όπως οι New York Times και η International Herald Tribune. Έχει εκδώσει τρία βιβλία: NIGHT CRIES, ASHES AND MIRACLES και THE STRANGER IN THE PLUMED HAT που ήταν υποψήφιο γιa το Writers´Trust Prize και το Torgi Award.

Συγγραφέας: Ιρένα Καραφύλλη, Καναδάς
Μετάφραση: Βασιλική Κοκκίνου
Σειρά: Ξένοι Λογοτέχνες
Πρώτη έκδοση: Οκτώβριος 2008
Σελ.: 552 - Τιμή: 19,90 € - ISBN: 978-960-453-428-9

Δυο μεγάλοι συγγραφείς που σχολίασαν το βιβλίο της Ιρένα Καραφύλλη

Η ΑΣΥΜΒΙΒΑΣΤΗ ΜΟΥΣΑ είναι το καλύτερο μυθιστόρημα που έχω διαβάσει για την Ελλάδα από το ΜΑΝΤΟΛΙΝΟ ΤΟΥ ΛΟΧΑΓΟΥ ΚΟΡΕΛΙ και μετά. Η Ιρένα Καραφύλλη γνωρίζει πολύ καλά το χαρακτήρα του Έλληνα. Η γραφή της θυμίζει Στρατή Μυριβήλη και Νίκο Καζαντζάκη, αλλά είναι ποτισμένη με μια γυναικεία ευαισθησία που συμπληρώνει και δίνει άλλη διάσταση στην περιγραφή της ζωής σ’ ένα ελληνικό νησί κατά το πρώτο μισό του 20ού αιώνα. Η ΑΣΥΜΒΙΒΑΣΤΗ ΜΟΥΣΑ είναι ένα εντυπωσιακό έργο και ελπίζω να λάβει την αναγνώριση που του αξίζει.

Νίκολας Γκέιτζ, συγγραφέας του βιβλίου ΕΛΕΝΗ.


Το βιβλίο είναι σκέτη απόλαυση, αληθινό επίτευγμα. Η συγγραφέας γνωρίζει πολύ καλά το θέμα της, τη ζωή σ’ ένα ελληνικό χωριό. Η Καλλιόπη είναι το είδος του κοριτσιού που μου αρέσει. Και αυτό είναι το ιδιαίτερα σημαντικό: να κάνεις τους αναγνώστες να ερωτευτούν τους χαρακτήρες σου.

Λουί ντε Μπερνιέρ,συγγραφέας του μπεστ σέλερ ΤΟ ΜΑΝΤΟΛΙΝΟ ΤΟΥ ΛΟΧΑΓΟΥ ΚΟΡΕΛΙ

Μηθυμναίος

24 Οκτ 2008

Κυκλάμινα του βουνού για... το «Κυκλάμινο του βουνού»

.
Χτες περπατώντας στις πλαγιές του Υμηττού συνάντησα στο διάβα μου χιλιάδες μωβ πινελιές να ξεπηδάνε γύρω μου. Κυκλάμινα, αναφώνησα! Κι αμέσως μου ήρθε στο νου το δικό μας «Κυκλάμινο του βουνού».
Γύρισα σπίτι πήρα την φωτογραφική μηχανή και έβγαλα μερικές να τις χαρίσω σ’ εκείνη αλλά και σε σας αγαπημένοι μου φίλοι.
.
* Το μουσικό κομμάτι που ακούτε, αφιερωμένο εξαιρετικά στη... Mareld

Κυκλάμινο-κυκλάμινο στου βράχου τη σχισμάδα

πού βρήκες χρώματα κι ανθείς πού μίσχο και σαλεύεις;

Μέσα στο βράχο σύναξα το γαίμα στάλα στάλα

μαντήλι ρόδινο έπλεξα κι ήλιο μαζεύω τώρα.

Κι αν το τηράξεις μια φορά θα σου χαμογελάσει

κι αν το τηράξεις δυο και τρεις θ' αρχίσεις το τραγούδι.

Αυτό εκεί παρέα να κάνει με κορμούς κάρβουνα...

Μηθυμναίος

20 Οκτ 2008

Αναζητώντας τον

Federico García Lorca

«Και με ψάχνανε στα καφενεία,
στα μαγαζιά, στις υπόγειες στοές
παντού με ψάχναν.
Δε με βρήκαν.
Δε με βρήκαν ποτέ;
Όχι, ποτέ δε με βρήκαν
Πόσο προφητικοί ήταν τούτοι οι στίχοι του Φεδερίκο Γκαρσία Λόρκα. Δεν τον βρήκαν ποτέ. Μα τώρα ψάχνουν στην Ισπανία να βρουν και να ανοίξουν έναν ομαδικό τάφο όπου υποθέτουν να βρίσκεται θαμμένος ο ποιητής.
.
«Σαν πεθάνω, αφήστε το παράθυρο ανοιχτό, να βλέπω... να ακούω...»

Η επιθυμία του Φεδερίκο Γκαρσία Λόρκα δεν έγινε ποτέ πραγματικότητα. Η τάφρος του Βιθνάρ στη Γρανάδα –εκεί όπου εικάζεται ότι βρίσκεται ο ομαδικός τάφος στον οποίο οι φαλαγγίτες έριξαν το πτώμα του- είναι ένας τόπος κλειστός, με παράθυρα ερμητικά αμπαρωμένα.

Όμως, 72 χρόνια μετά την εκτέλεση του μεγάλου ισπανού ποιητή, ένα μικρό παράθυρο φαίνεται να ανοίγει, επιχειρώντας να ξεδιαλύνει τον θολό μύθο που τυλίγει το χαμό του και τον τόπο όπου μυστικά τον έθαψαν οι φασίστες, για να σβήσουν κάθε ίχνος εκείνης της 19ης Αυγούστου του 1936. Τότε που –αφού εκτέλεσαν εν ψυχρώ τον τροβαδούρο της Γρανάδας, μαζί με τον κουτσό «κόκκινο δάσκαλο» Διόσκουρο Γαλίντο και δυο αναρχικούς που πρωταγωνιστούσαν στον συνδικαλισμό αλλά και στις ταυρομαχίες τον Φρανσίσκο Γαλδί και τον Χοακίν Αρκόγιας- τους πέταξαν σε έναν λάκκο.

Είναι, όντως, ο ομαδικός τάφος στη Γρανάδα το μέρος όπου βρίσκεται θαμμένος ο Λόρκα; Για το αν θα δοθεί απάντηση ή όχι σ’ ένα μυστήριο 72 ετών καλείται να αποφασίσει η ισπανική δικαιοσύνη, ύστερα από κατάθεση αίτησης ανοίγματος του κοινοταφίου. Εν αναμονή της ετυμηγορίας, στη χώρα ξέσπασε ένας μικρός εμφύλιος...


Η τοποθεσία όπου είναι πιθανόν να βρίσκεται ο τάφος του.

Οι αντιρρήσεις της οικογένειας του Λόρκα για το άνοιγμα του τάφου συμπυκνώνονται στη δήλωση της ανιψιάς του Λάουρα: "Η εκταφή δεν έχει τίποτα να προσφέρει στη βιογραφία του. Ας αναοαύεται, σαν ένας ακόμη από τους πολλούς που χάθηκαν, εκεί όπου βρίσκεται".

Ωστόσο, ανακοίνωσε ότι δεν θα αντιταχθεί σε μια ενδεχόμενη θετική δικαστική απόφαση.

Μηθυμναίος

Πηγή: ΕΨΙΛΟΝ

13 Οκτ 2008

Φθινοπωρινές περπατησιές!

Το καλοκαίρι ξεθυμαίνει…
Φέτος έχουμε την τύχη να βιώνουμε την ευεργεσία
μιας εποχής που είχε σχεδόν χαθεί.
Του φθινόπωρου!
Το αληθινό φθινόπωρο
με τις πρωινές και νυχτερινές υγρασίες,
το σταδιακό αραίωμα
και το κιτρίνισμα των φύλλων στα δέντρα.

Προσωρινά κίτρινο...
.
Προσωρινά... κλειστό

Στα φθινοπωρινά ξέφωτα περισυλλέγω
τα θραύσματα της σιωπής μου...

Η γλύκα της μελαγχολίας για σένα
η πίκρα της απελπισίας για μένα...
.
Περιμένει καρτερικά την επόμενη άνοιξη.

Περιμένω, του φθινοπώρου
οι πρώτες σταγόνες
να ξεκαθαρίζουν το τοπίο.
Θα δεις...

Ανάμεσα στα καφετιά φύλλα
εμείναν οι καταλήξεις
των αποξηραμένων ονείρων μας.
Θυμάσαι;

Μηθυμναίος

6 Οκτ 2008

Ο άνθρωπος το χειρότερο θηρίο!

Ενώ το Σάββατο 4 Οκτωβρίου ήταν η παγκόσμια ημέρα των ζώων, ήρθαν τούτες οι αποτρόπαιες φωτογραφίες από τα νησιά Φερόες, που ανήκουν στη Δανία, μια δήθεν πολιτισμένη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, να μας χαλάσουν τη διάθεση και να μας εξοργίσουν. Εικόνες ντροπής, που αν μη τι άλλο, αποδεικνύουν για άλλη μια φορά πως αναμφίβολα το χειρότερο θηρίο της φύσης είναι, δυστυχώς ο άνθρωπος. Το μακελειό των δελφινιών είναι ότι χειρότερο.







Μηθυμναίος