«Είμαι πάρα πολλά για να μην είμαι τίποτα και πολύ λίγος για να είμαι κάτι»… * * * * * «Ψάχνω να βρω λέξεις… που να "αγγίζουν" κι αγγίγματα που να μιλούν»…

17 Απρ 2020

Σκόρπια θαύματα της μνήμης οι ημέρες της Μεγάλης Εβδομάδος

Ανοίγω το τετράδιο της προσωπικής μου διαδρομής και ταξιδεύω... νοερά, στο έλεος του χρόνου, για λίγο πίσω στα χρόνια της «χαμένης» αθωότητας. Επιστροφή λοιπόν (για λίγο) στη γενέθλια γη στην παιδική φωλιά (πάντα νοερά) για να με πάει, ελπίζω –πέρα από τη νοσταλγία– στη συγκίνηση, στη χαρά, στην ανάταση, στην ελπίδα. Με ανεπίστρεπτες απουσίες προσώπων αγαπημένων, αλλά με τον Ιησού παρόντα, με τους ίδιους επιτάφιους θρήνους, στην ίδια εκκλησία, πάνω στον ίδιο Σταυρό…
Νοστάλγησα Επιτάφιο στο χωριό μου. «Αι γενεαί πάσαι ύμνον τη ταφή Σου προσφέρουσι Χριστέ μου». Ποιος ξέρει από το βάθος ποιας άνοιξης και ποιας «χαμένης» αθωότητας αυτός ο ύμνος έρχεται και ξανάρχεται στο μυαλό... Φαντασίες και παραμύθια ενωμένα με κρυφές λαχτάρες και σκληρές πραγματικότητες. Νυν και αεί, τώρα κι όσο κρατήσει το λαδάκι μας, θα ιερουργεί η συγκίνηση μπροστά «στα χλωμά των Επιταφίων τα λουλούδια που σωπαίνουν» και γρηγορούσα η μνήμη ξαναφέρνει δίπλα μου τη νύχτα των Εγκωμίων, τη Σταυρωμένη Παρασκευή και τους αγαπημένους.
Πασχαλιές ανθισμένες, μοβ τσαμπιά στους κλώνους τους γερμένες πάνω σε ασβεστωμένους τοίχους. Πράσινα χωράφια, στολισμένα με παπαρούνες και χαμομήλια, ζουμπούλια, κλωνάρια λεμονιάς να μοσχοβολάνε και μωβ λουλούδια στων κοριτσιών τα χέρια...
Νύχτα Μεγάλης Παρασκευής κι ο ήχος της καμπάνας ν’ ανοίγει κάθε βράδυ την αυλαία του πένθους από τη Γη ως τον ουρανό.

Σκόρπια της μνήμης θαύματα, φαντασίες κι επιστροφές
και… λόγια αξέχαστα (παραφρασμένα)
της Όλγας Μπακομάρου και του Γιάννη Τριάντη
Πρωί Μεγάλης Παρασκευής τους θυμήθηκα και τους δυο.


16 σχόλια:

  1. Δυστυχώς δεν είχα ποτέ την τύχη να ζήσω Επιτάφιο στο χωριό Στράτο. Όμως συμμερίζομαι τα συναισθήματα και τα βιώματα που αναφέρεις. Καλή Πασχαλιά αγαπητέ φίλε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ξέρεις, Γιάννη, τέτοια σκόρπια θαύματα, όπως έγραψα, έρχονται όταν γύρω μας «δορυφορούν» ιδιαίτερες στιγμές και οι αναμνήσεις γίνονται καντηλάκι που θέλουμε να μείνει αναμμένο. Όσο γίνεται φυσικά. Κι αυτό συνέβη σήμερα το πρωί.

      Σ’ ευχαριστώ και σου εύχομαι Καλή Ανάσταση με υγεία, γαλήνη, αγάπη, αισιοδοξία κι όλα τα καλά του κόσμου!

      Διαγραφή
  2. Απαντήσεις
    1. Καλή Ανάσταση κοντά στους δικούς σας ανθρώπους, Βαρβάρα!

      Διαγραφή
  3. Καλή Ανάσταση με τις ωραίες αναμνήσεις

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή Ανάσταση Δημήτρη! Προσπαθώ να φέρω στο νου μου τώρα, αυτό που έζησες εσύ, όταν έβλεπες από τον Λυκαβηττό ψηλά τους επιτάφιους της Αθήνας να περιφέρονται και το φως από τα κεριά να ακολουθούν.
      Απίστευτη στιγμή που εύχομαι να την ξαναζήσεις.

      Διαγραφή
  4. Ευχαριστούμε, Στράτο μου.
    Καλή Ανάσταση

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή Ανάσταση, Κωνσταντίνε! Να υποθέσω Τζέλιος... Σ'έχω χάσει.

      Διαγραφή
  5. Αυτές οι μέρες ειδικά είναι ένα πισωγύρισμα στα χρονια της αθωότητας Στράτο. Εγω έιχα την τύχη,τουλάχιστον σ αυτό ,να επανέλθω στη γενέθλια γη.Τι έμεινε ίδιο ,τι άλλαξε,δεν έχει σημασία,εγω το ζω όπως θέλω να το ζήσω,μπορέι και με τα μάτια της ψυχής. Σου εύχομαι να το ξαναζήσεις κάποια στιγμή,χωρίς να φοβηθείς τις αλλαγές.
    ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΚΑΡΔΙΑΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν έχεις άδικο, Χαρά, όσο θα μεγαλώνουμε τέτοια πισωγυρίσματα θα επαναλαμβάνονται. Βλέπεις, ήταν και το φετινό τούτο Πάσχα δίχως γεύση που θα το θυμόμαστε μόνο για την απρόσμενη διαφορετικότητα.
      Από το πρωί ακούω στο ραδιόφωνο της ΕΡΤ 2 εξαιρετικές, μουσικές, ύμνους και ψαλμωδίες κι απ’ το μπαλκόνι μου βλέπω μια φουντωμένη πασχαλιά να μου χαρίζει την ομορφιά της.
      Συμβιβάζομαι, χωρίς να παραβλέπω ότι η Μεγάλη Παρασκευή είναι η πιο φορτισμένη συναισθηματικά ημέρα της Ορθοδοξίας. Είναι μια συντροφιά, θα έλεγα, στο θρήνο για την εξυγίανση της ψυχής μας. Προσπάθησα να τα ζήσω μέσα από τις αναμνήσεις.

      Καλή Ανάσταση, Χαρά, με υγεία για σένα και τους αγαπημένους σου!

      Διαγραφή
  6. Βάλσαμο τέτοιες μνήμες στην οδυνηρή πραγματικότητα που ζούμε. Ίσως πάλι, αυτό που βιώνουμε σήμερα, να είναι οι μελλοντικές "καλές αναμνήσεις" για τα πιο σκληρά χρόνια που θα έρθουν. Μακάρι να διαψευστώ, μα νομίζω πως κάθε χρόνο βουλιάζουμε ολοένα στο ζόφο και στο σκοτάδι. Ανάβουμε μικρές εστίες φωτός και επικοινωνούμε μεταξύ μας, κάτι σαν τις Φρυκτωρίες που χρησιμοποιούσαν στη Μινωική Κρήτη. Η συντροφικότητα και η αλληλεγγύη είναι αυτά που οφείλουμε να περισώσουμε. Κι αυτή θα είναι η προσωπική μας Ανάσταση.
    Με όλη μου την αγάπη, εύχομαι να περάσετε γαλήνιες στιγμές με την οικογένειά σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχω κι εγώ την ελπίδα, Μαρία, ότι αυτές οι πρωτόγνωρες, εξωπραγματικές, ασυνήθιστες καταστάσεις να μην αφήσουν «σακατεμένες ψυχές» αλλά πολλά καλά, που ενώ ήταν αυτονόητα, τα παραβλέπαμε. Ελπίζω τα blog, τα SMS, τα WhatsApp και τα Instagram, οι όποιοι έστω τρόποι επικοινωνίας έχουμε ελέω τεχνολογία να γίνουν οι νέες «φρυκτωρίε» για τη μετάδοση σημάτων και συναισθημάτων.

      Αντεύχομαι κι εγώ, φίλη μου, Χριστός Ανέση ναι Αληθώς Ανέστη με περίσσευμα αγάπης!

      Διαγραφή
  7. Χαρούμενη Ανάσταση φίλε μου Στράτο μια φετεινή Ανάσταση του 2020 Τούτος ο Χρόνος μας έφερε αυτά που νομίζαμε αδύνατα να συμβούν Έτσι όταν γυρναμε το νου μας στις παιδικές μας αναμνήνσεις ξαναζούμε αυτά που μας λείπουν σήμερα την πιαδική αθωότητα μα κια την θαλπωρή της φτώχειας Και ας μην Ξεχνάμε ο Χριστός σταυρώθηκε για όλους μας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σταυρώθηκε, Γάβο, ο Χριστός για όλους μας και αναστήθηκε δίνοντας ένα παράδειγμα πως κι εμείς, μετά από όλο αυτό το απρόσμενο που μας βρήκε, να το ξεπεράσουμε και με όποια δύναμη και θέληση έχουμε να κάνουμε την Ανάσταση και ανάταση ψυχής.
      Τα όνειρά μας και οι προσδοκίες μας ν’ αναστηθούν όπως Εκείνος!
      Πάντα οι όμορφες αναμνήσεις θα ανασταίνονται κι αυτές στη μνήμη μας!

      Χριστός Ανέστη!

      Διαγραφή
  8. Οι αναμνήσεις της ΄΄χαμένης αθωότητας΄΄'οπως λες σίγουρα είναι πολύτιμες και μένουν στην ψυχή σφραγισμένες !!Δεν έχω τέτοιες αναμνήσεις αλλά όσες φορές ήμουν το Πάσχα στο χωριό είναι πραγματικά αλλιώς !! Και εγώ φέτος άκουσα πολλούς ύμνους και μελωδίες που μου χάρισαν τόση γαλήνη !! Χριστός Ανέστη και χρόνια πολλά !!
    Την αγάπη μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χρόνια Πολλά, αγαπητή μου Νικόλ, Χριστός Ανέστη!
      Ίσως να μην έχεις αναμνήσεις από Πάσχα σε χωριό, ωστόσο έχεις όμορφες αναμνήσεις από την άλλη πατρίδα που αφήσαμε και συχνά αναπολούμε.
      Μου συμβαίνει πολύ Νικόλ.

      Διαγραφή

Ωραίες που ’ναι οι αγκαλιές κι ας ζωγραφίζονται μόνο με λόγια...
Σας ευχαριστώ!