«Είμαι πάρα πολλά για να μην είμαι τίποτα και πολύ λίγος για να είμαι κάτι»… * * * * * «Ψάχνω να βρω λέξεις… που να "αγγίζουν" κι αγγίγματα που να μιλούν»…

8 Νοε 2010

Στους Στρατήδες της Λέσβου

Δράττομαι της ευκαιρίας, για να εξηγήσω κάτι που, κάθε χρόνο σαν σήμερα 8 Νοεμβρίου, εξηγώ στους φίλους που αμφιβάλλουν αν γιορτάζω… σήμερα.

Για το λόγο αυτό καταφεύγω σε δυο εκδοχές για τούτη την εξήγηση. Η μία από έναν Στρατή (Στρατής Μπαλάσκας) και η άλλη από έναν Στράτη (Στράτης Μυριβήλης).

1. Άλλο, λοιπόν, το όνομα Ευστράτιος (Στράτος) κι άλλο το Στρατής. Το Λεσβιακό (και μικρασιατικό) Στρατής παράγεται από το στρατηγός, εξού και γιορτάζουν, όπως κι εγώ σαν Μυτιληνιός, στις 8 Νοεμβρίου, ημέρα των Ταξιαρχών. Ήταν λοιπόν, ο «Αρχιστράτηγος, των Άνω Δυνάμεων, ο Στρατηγός των ουρανών», ο Στρατήγης, ο Στρατής που έδινε το όνομα σ’ όλους αυτούς. Ο Ευστράτιος γιορτάζει στις 13 Δεκεμβρίου.
Το «κάμωμα» με τους Μυτιληνιούς Στρατήδες που έγιναν Ευστράτιοι ξεκίνησε στις αρχές του 20ου αιώνα όταν υποχρεωτικά δημιουργήθηκαν δημοτολόγια και ήρθαν τότε κάποιοι κονδυλοφόροι γραφιάδες (πανάναθεμά τους) και κάποιοι «ιδιωτικώ δικαίω αναμορφωτές» εθίμων εκατοντάδων ετών και κάναν τους Στρατήδες... Ευστράτιους.

2. Οι άνθρωποι της Λέσβου συνήθιζαν και συνηθίζουν στην ομιλία τους, με «χαριτωμένη αφέλεια και αθωότητα» να περικόπτουν συλλαβές απ’ τις λέξεις για να τις στρογγυλοποιούν. Γι’ αυτό και οι Μυτιληνιοί Στρατήδες που προέρχονται όχι από το Ευστράτιος αλλά από το Αρχιστράτηγος, δηλαδή από τους Ταξιάρχες Μιχαήλ και Γαβριήλ προστάτες της Λέσβου γιορτάζουν τούτη τη μέρα, άλλωστε, τέτοια μέρα (8 Νοέμβρη) απελευθερώθηκε και το νησί μας απ’ τον Τουρκικό ζυγό. Το Αρχιστράτηγος, λοιπόν, με τις περικοπές που λέγαμε, έγινε Αϊστράτγους, ΑΪστράτ’ς, Στράτ’ς, Στράτης*.
.
*Ο Στράτης Μυριβήλης, επέμενε στον τονισμό του ονόματός του στην παραλήγουσα για να υποδηλώνει την λεσβιακή του καταγωγή.

Σε πείσμα όμως όλων αυτών, εμείς οι Μυτιληνιοί αν και Ευστράτιοι κατ’ όνομα και κατά ταυτότητα γιορτάζουμε την ημέρα των Ταξιαρχών.

Έτσι λοιπόν σαν Μυτιληνιός κι εγώ γιορτάζω στις 8 του Νοέμβρη, όχι πως δεν δέχομαι ευχές και στις 13 Δεκεμβρίου αλλά... για να εξηγούμαι!
.
Ευχαριστώ όλους όσους με τίμησαν σήμερα με τις ευχές τους!
Μηθυμναίος

27 σχόλια:

  1. Χρόνια Πολλά και από δω καλέ μας φίλε.
    Πολύ καλά κάνεις και επισημαίνεις το διαχωρισμό αυτό.
    Άλλο Ευστράτιος-Στράτος προς χάριν Αγίου Ευστρατίου(Δεκέμβριο) και άλλα Στρατής εκ του Στρατηλάτη Αρχάγγελου.
    Στρατηλάτης λοιπόν εξ ου και το Στρατής. Και συ λοιπόν Στρατής είσαι και όχι Στράτος. Άντε τώρα να σε πούμε όμως Στρατή...Θυμάσαι μια φορά που είδα ένα δημοσίευμα στο όνομα Στρατής Δουκάκης και σε ρώτησα ποιος είναι;Τελικά ήσουν εσύ.
    Όπως και ναχει να σε χαιρόμαστε καλέ μας φίλε και ιδιαιτέρως η οικογένειά σου.
    Την αγάπη μου και τις ευχές μου και στην Αλεξάνδρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΟΜΟΛΟΓΩ ΔΕΝ ΗΞΕΡΑ ΚΑΘΟΛΟΥ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΕΚΔΟΧΗ!!ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΙΤΛΟ ΜΠΗΚΑ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΩ ΚΑΙ ΕΠΕΣΑ ΣΤΗ ΓΙΟΡΤΗ ΣΟΥ.
    ΠΟΛΥΧΡΟΝΟΣ ΚΑΙ ΝΑ ΕΧΕΙΣ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΕΥΤΥΧΙΑ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Χρόνια πολλά Στράτο ! Πάντα με υγεία και κέφι για δημιουργία !!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Επιτέλους μάθαμε, την προέλευση της εορτής του ονόματός σου...

    ΧΡΟΝΙΑ ΣΟΥ ΠΟΛΛΑ, πολύχρονος και αν εορτάζεις δυο φορές το χρόνο του Στρατηγού και του Ευστράτιου είναι γιατί είσαι χαρισματικός άνθρωπος φίλε μου.

    Πάντα με υγεία,
    Χαιρετισμούς

    Γαβριήλ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Χρόνια πολλά φίλε Στράτο!!!!
    Νάσαι γερός και δυνατός πάντα !
    Σε φιλώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @ Μαριάνθη,

    Σ’ ευχαριστώ, Μαριάνθη μου. Είχα κι εγώ, πολύ παλιά, την απορία τούτη και την έμαθα, πάνε χρόνια από το φίλο κι αρχισυντάκτη του Εμπρός Στρατή Μπαλάσκα και την άλλη εκδοχή του Στράτη Μυριβήλη τη διάβασα στο βιβλίο του Τάκη Χατζηαναγνώστου «Ένα παρελθόν χωρίς μέλλον». Για το οποίο γράφω στο αυριανό μου άρθρο.

    Έχεις και τη δική μου αγάπη καθώς και της Αλεξάνδρας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @ JK O SΚΡΟΥΤΖΑΚΟS,

    Σ’ ευχαριστώ, φίλε μου για τις ευχές σου! Πάντα τυπικός εσύ και συνεπής!
    Κι εγώ την έμαθα πριν μερικά χρόνια μη νομίζεις…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. @ ANKYR,

    Σ’ ευχαριστώ, Αντώνη μου!
    Εύχομαι κι εγώ τα καλύτερα για σένα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. @ pylaros,

    Φίλε μου, τι να πω… να κάτι ακόμα που μας ενώνει. Γιορτάζουμε την ίδια μέρα!!! Χρόνια μας Πολλά λοιπόν!

    Δεν ήξερα πως οι χαρισματικοί (τι τιμή κι αυτό…) γιορτάζουν δυο φορές το χρόνο…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. @ ΦΥΡΔΗΝ-ΜΙΓΔΗΝ,

    Χίλια μύρια ευχαριστώ για τις ευχές σου, Γλαρένια μου! Κι άλλο ένα ακόμα για τα «δώρα» σου, το τριαντάφυλλο και τις φωτογραφικές σου αγκαλιές και φιλιά!!!

    Σ’ ευχαριστώ πολύ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. @ faraona,

    Σ’ ευχαριστώ από καρδιάς, Φαραώνα αγαπημένη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. ... κι εγώ;;;;;;;;;;!!!!!!!!!!!!!!!
    όπου κάπως μπερδεμένη (!)
    σου τα "είπα"
    στις 8 του περασμένου...μήνα;;;!!!
    θυμάσαι, που με ρώτησες, ευγενικά, ΤΙ εννοουσα;

    Στράτο μου, -ΜΑΣ-

    να σε χαιρονται ολοι οσους αγαπας κι εμεις μαζί τους!

    Μετά από την τόση... εξήγηση,
    νομίζω του χρόνου δεν θα το ξεχάσω!

    Να είσαι πάντα καλά,
    Υιώτα και Δημήτρης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Στράτο, πολύχρονος, γερός κι ευτυχισμένος! Ότι ποθεί η ψυχή σου!
    Μόλις μπήκα για λίγο και ευτυχώς που είδα το μπροκρόλ! Είχα πολλούς που γιόρταζαν, ακόμα και ανήψια, κι όμως δεν πρόλαβα να τους τηλεφωνήσω σήμερα!Τόσο, εκτός ζωής, έχω βγει!
    Χαίρομαι που πρόλαβα (σχετικό- με μιάμιση ώρα καθυστέρηση) να ευχηθώ σε σένα, που φίλος μεν, αλλά ομολογώ πως θα μου ξέφευγες, λόγω της ιδιαιτερότητας της γιορτής σου. Το είχαμε συζητήσει και πέρσι, αλλά... ένα μυαλό. Τι να σου κάνει;
    Να είσαι καλά, Στράτο μου, τόσο εσύ, όσο και η οικογένειά σου! Υγεία κι αγάπη! Τα βασικότερα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Χρόνια σου πολλά μακρινέ μου ξάδερφε!!
    Γερός και δυνατός!
    Να σε χαίρονται οι αγαπημένοι σου, όλοι οι φίλοι κι οι "μακρινοί συγγενείς"!!!!
    Φιλιά
    Καλή σου μέρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. @ Αστοριανή,

    Ακριβώς, Υιώτα, αυτό το μπέρδεμα ήταν η αφορμή να γράψω όσο πιο αναλυτικά και πληροφοριακά μπορούσα την εξήγηση και τις εκδοχές για τα παράξενα των γιορτών.

    Οι ευχές σας με γέμισαν χαρά και σας ευχαριστώ μέσα απ’ την καρδιά μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. @ Τα χνάρια,

    Χίλια ευχαριστώ, Κατερίνα μου!
    Βλέπεις σε τούτη τη γιορτή, εκτός όλων των άλλων, κόλλησαν κι εμάς και γίναμε περισσότεροι που να προλάβεις.
    Σε καταλαβαίνω, δεν μπορείς να γίνεις χίλια κομμάτια, άλλωστε τι να σου κάνει ένα μυαλό… να ’χαμε κι άλλο τι όμορφα θα ήταν… αλλά…

    Καλή σου μέρα και να προσέχεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. @ gvarvakis,

    Μακρινέ μου ξάδερφε, πολλή χαρά μου δίνουν οι ευχές σου! Οι συμπάθειες δεν κρύβονται!

    Σ’ ευχαριστώ πάρα πολύ!
    Καλημέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Χρόνια Πολλά, αγαπητέ φίλε Στράτο!
    Γρηγόρης Καλατζης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. @ Γρηγόρης Καλατζης,

    Σ' ευχαριστώ πολύ, φίλε μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Ποτέ δεν είναι αργά για να στείλουμε εγκάρδια "χρόνια πολλά", έχοντας μάθει και κάτι σημαντικό. Τα ονόματα έχουν κι αυτά την ιστορία τους. Βοήθειά σας ο Ταξιάρχης Αρχάγγελος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Χρόνια πολλά αγαπημένε,
    Ευτυχισμένα, δημιουργικά , με αγάπη απο τους γύρω σου.
    Στράτο μου από το στρατηγός , δέξου τις καθυστερημενες ευχές μου.
    Φιλί γλυκό

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. @ Α. Παπαγιάννης,

    Δεκτές με πολλή χαρά οι ευχές σας κύριε Παπαγιάννη, πολύ το εκτιμώ και να ξέρετε, ποτέ δεν είναι αργά για ευχές…

    Σας ευχαριστώ πολύ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. @ Ιουστίνη Φραγκούλη,

    Αγαπημένη και τιμημένη του Δήμου του Μόντρεαλ σε Χρυσό Βιβλίο, Ιουστίνη μου, σ’ ευχαριστώ για τις («καθυστερημένες» μεν, καλοδεχούμενες δε) ευχές σου!!!

    Σου εύχομαι κι εγώ με τη σειρά μου πολλές επιτυχίες, διακρίσεις και χαρές να έχεις πάντα στη ζωή σου για να σε καμαρώνουμε κι εμείς οι φίλοι σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Χρόνια πολλά, φιλαράκι,
    αν και καθυστερημένα... :) :)

    τι όμορφο αυτό που ακούω... !!!!!

    φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. @ genna,

    Σ' ευχαριστώ Τζεννάκι μου... να 'σαι καλά!!!

    Αυτό που ακούγεται είναι "Η ελληνική πλευρά της σκέψης μου" με τη φωνή του Ντέμη Ρούσσου από τότε με τα Παιδιά της Αφροδίτης. Αγαπημένο κομμάτι!

    Φιλάκια!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Ο παππούς μου λέει το όνομα "Στρατής" ως "Στρατήχς" με τροπή από "Στρατήγς<Στρατήγης<Αρχιστράτηγος". Η ιστορία του ονόματος εξακολουθεί να υπάρχει, αν όχι στην μνήμη των ανθρώπων, τουλάχιστον στην ομιλία τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ωραίες που ’ναι οι αγκαλιές κι ας ζωγραφίζονται μόνο με λόγια...
Σας ευχαριστώ!