«Είμαι πάρα πολλά για να μην είμαι τίποτα και πολύ λίγος για να είμαι κάτι»… * * * * * «Ψάχνω να βρω λέξεις… που να "αγγίζουν" κι αγγίγματα που να μιλούν»…

25 Νοε 2008

Καημένε Τεριάντ!

(ή όταν ένα μουσείο αποκτά στάνη με κατσίκες)

Σε οποιοδήποτε άλλο μέρος του πολιτισμένου κόσμου, μια τέτοια συλλογή έργων τέχνης θα αντιμετωπιζόταν καταπώς της άξιζε. Μοναδικής αξίας θησαυροί, πρωτότυπα έργα και λιθογραφίες μεγάλων Ελλήνων και ξένων ζωγράφων - έργα «ιερών τεράτων» του παγκόσμιου καλλιτεχνικού στερεώματος ακόμα και ευρωπαϊκά μεσαιωνικά χειρόγραφα - θα αντιμετωπίζονταν ως εθνικός θησαυρός. Σε οποιοδήποτε άλλο μέρος του πολιτισμένου κόσμου. Αλλά όχι στην Ελλάδα και στη Μυτιλήνη. Το Μουσείο Τεριάντ στη Βαρειά, κόσμημα των ελληνικών μουσείων, αργοπεθαίνει στη μιζέρια που το καταδίκασε το ελληνικό κράτος και το υπουργείο Πολιτισμού.

Μέρος του Μουσείου

Όσον αφορά στα έργα των μεγάλων ζωγράφων του 20ού αιώνα, αργοσβήνουν - αλλοιώνονται κρεμασμένα σε τοίχους χώρων χωρίς κλιματισμό, με τον ήλιο να τα «καίει», εκτός και αν κάποιοι από τους 4 - 5 ανεκπαίδευτους φύλακες που απέμειναν θυμηθούν να τραβήξουν κάποιες κουρτίνες, που έτσι, χωρίς πρόγραμμα, τοποθετήθηκαν κι αυτές πριν λίγα χρόνια. Όσον αφορά στα έργα που δεν είναι κρεμασμένα σε τοίχους, αυτά σαπίζουν σε κάποια υπόγεια αίθουσα, σκεπασμένα με ένα κομμάτι πλαστικού με μια… ποντικοπαγίδα να τα προστατεύει από το να γίνουν μεζές ποντικιών. Όσα βέβαια δεν έγιναν ήδη!



Η υπόγεια αποθήκη έργων τέχνης και η πλαστικούρα
.
Το Μουσείο-Βιβλιοθήκη Στρατή Ελευθεριάδη - Teriade, άνοιξε τις αίθουσές του στο κοινό τον Αύγουστο του 1979. Τότε χαρακτηρίσθηκε ως μοναδικό μουσείο στο είδος του, ένα «ανοικτό βιβλίο» που «επεφύλασσε στον επισκέπτη του», είπε στα εγκαίνιά του ο Οδυσσέας Ελύτης, «περιπλανήσεις και πνευματικά ταξίδια». Στις αίθουσές του εκτέθηκε το σύνολο του εκδοτικού έργου τού εμπνευσμένου, μοναδικού αυτού ανθρώπου και καλλιτέχνη, του Στρατή Ελευθεριάδη - Teriade, που αποφάσισε να δωρίσει τα έργα του στην πόλη όπου γεννήθηκε, τη Μυτιλήνη. Στις αίθουσές του λιθογραφίες των Σαγκάλ, Τζιακομέτι, Ματίς, Πικάσο, Λεζέ, Μιρό και άλλων μεγάλων, αλλά και έργα των Θεόφιλου Χατζημιχαήλ, Τσαρούχη, Κανέλλη και άλλων πολλών.
.
Του Στρατή Μπαλάσκα (Εφημ. ΕΜΠΡΟΣ)

36 σχόλια:

  1. Σημ. του Στρατή Μπαλάσκα

    Στις αρχές Νοεμβρίου, στη Μυτιλήνη έρχεται ο Γάλλος πρέσβης στην Αθήνα, Κριστόφ Φαρμάντ, σε εκδήλωση με θέμα το Στρατή Ελευθεριάδη - Τεριαντ και την προσφορά του στη σύγχρονη τέχνη. Ομιλήτρια στην εκδήλωση η διευθύντρια του Μουσείου Ματίς, Ντομινίκ Σιμιζιάκ, η οποία, αφού είχε επισκεφθεί το Μουσείο, εξέφρασε τη λύπη της για την άσχημη κατάσταση στην οποία αυτό βρίσκεται. Αναφέρθηκε στην ανάγκη προστασίας των εκθεμάτων, που χρόνο με το χρόνο φθείρονται λόγω της έλλειψης κατάλληλων συνθηκών, και στην ανάγκη ανακαίνισης του χώρου με την εγκατάσταση κλιματισμού, προστασίας των εκθεμάτων από τον έντονο φωτισμό - ηλιακές ακτίνες - και τις υψηλές θερμοκρασίες που δημιουργούνται με αποτέλεσμα να αλλοιώνονται τα μοναδικά εκθέματα. Ούτε κουβέντα, βέβαια, για την προοπτική να διοργανωθούν στη Μυτιλήνη περιοδικές εκθέσεις έργων της συλλογής Τεριάντ, που η Αλίς (Teriade) με διαθήκη της μετά το θάνατό της, πέρυσι το Φεβρουάριο, άφησε στο γαλλικό Μουσείο Ματίς. Σε ποιον άραγε να το άφηνε; Στη Μυτιλήνη και στο ελληνικό κράτος, που δείγμα δωρεάν της αθλιότητας που το χαρακτηρίζει έναντι του πολιτισμού είναι το Μουσείο Teriade στη Μυτιλήνη; Να περιμένουμε άραγε μια απάντηση σε αυτή την ιστορία ντροπής σχεδόν 40 χρόνων ή δεν υπάρχει καμμιά πιθανότητα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Α δεν είμασττε καλά.....Πού ζούμε;;;Σε τί κόσμο;;;
    Τρελάθηκα Στράτο...Θυμός απίστευτος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι, οτιδήποτε έχει να κάνει με το κράτος, εργάζεται σα ρολόι πολύ πιο καλά από ιδιωτική εταιρία, εκτός όπως βλέπω από την μητέρα Ελλάδα, άραγε γιατί; μήπως είναι η σιγουριά της δημόσιας καρέκλας, ή ο ωχαδερφισμός των κρατικών λετουργών;

    Γαβριήλ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δεν το πιστευω!
    Οχι δεν το πιστευω τελειωσε...
    Πλακα μου κανεις.
    Πραγματικα ειναι να τρελλαθει κανεις ...

    Αχ βρε Στρατο μου Αχ!!!Δεν ειναι χωρα αυτη που ζουμε...κι ειναι τοσο ομορφη στο φυσικο της κάλλος ...τοσο ομορφη...γμτ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. πού να γράψουμε; σε ποιον να το αναφέρουμε όλοι μαζί; έχετε καμιά ιδέα; στράτο, μήπως μπορείς να επικοινωνήσεις με τη μαρία; να δούμε κάτι να μπορέσουμε να κάνουμε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Τι κρίμα... και πόσο "ελληνικό" όλο αυτό το σκηνικό...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ασύλληπτο!! Μόνο όπου πέφτουν τα φώτα της δημοσιότητας στήνουμε βιτρίνες κορδέλες και πλατιά χαμόγελα... Τέτοιος θησαυρός να ρημάζει πεταμένος; Κρίμα :(

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αγαπητοί μου φίλοι και επισκέπτες σας παραπέμπω σε δυο δημοσιεύματα για το θέμα στη σημερινή ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ:1. Η προσπάθεια να μπει φρένο στην καταστροφή τού μουσείου έμεινε στη μέση
    2. «Αντιδράστε και διεκδικήστε»

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. @ δήμητρα,

    Καθόλου καλά δεν είμαστε, πατριωτάκι μου! Το που ζούμε και σε τι κόσμο το ξέρουμε. Στο Ελληνιστάν!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. @ pylaros ,

    Όλα αυτά μαζί, φίλε Γαβριήλ… Κρίμα. Και να φανταστείς ότι ο Πολιτισμός θα έπρεπε να είναι για την Ελλάδα το Νο.1 προς εξαγωγή «προϊόν»…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. @ faraona,

    Δεν σε κάνω πλάκα, Φαραώνα μου, δυστυχώς, μόνο για πλάκα είμαστε. Διάβασε παραπάνω τις «παραπομπές» μου και θα δεις πόσο μας πικραίνει (γενικώς) τούτη η πατρίδα…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. @ -,

    Και δεν το λες μόνο εσύ, Ελένη μου (μικρή μου παυλίτσα) σε παραπέμπω κι εσένα στις παραπάνω παραπομπές μου. Ναι, θα το κάνω θα τηλεφωνήσω στη Μαρία σήμερα κιόλας. Το τι μπορούμε να κάνουμε… τι να πω…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. @ Juanita La Quejica,

    Ο Στρατής Ελευθεριάδης – Τεριάντ το έκανε για να τιμήσει τον τόπο του και εμείς αλλού «τη βρίσκουμε…»
    Στείλε μου ένα μέιλ διότι τα δικά μου που σου στέλνω, επιστρέφουν…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. @ gvarvakis,

    Τα γνωστά, δικά μας, μακρινέ μου ξάδερφε… Δυστυχώς…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. ... βουβή!
    Τι να πω, Στράτο;
    Ας το συζητήσουμε στα και στα blog, μπας και γίνει κάτι σωστό.
    Ντρέπομαι για κάτι τέτοια.
    Φιλιά, Στράτο μου και μπράβο σου που αναμετάδωσες το θέμα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. @ κυκλάμινο βουνού,

    Πολύ σωστή η ιδέα σου να ασχοληθούν τα blogs με το θέμα. Αλλά έχουμε τόσα παραδείγματα από το παρελθόν που όχι μόνο ντρέπεσαι αλλά αηδιάζεις... και απογοητεύσαι...

    Φιλιά κι από μένα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Μου θυμίζου-ΜΕ... τριτοκοσμική χώρα.

    Χθες έβλεπα στου Vad το ελληνικό σχολείο στο Χαρτούμ.... ντράπηκα για το χάλι μας για άλλη μια φορά

    Φιλί και Γλαρένιες αγκαλιές

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Η πλακα ειναι οτι οταν αναλαβει ενα υπουργειο, δεν επιτρεπει να επεμβει η ιδιωτικη πρωτοβουλια που στην περιπτωση ειμαι σιγουργη οτι θα εκανε θαυματα. Αμορφωσια "υπευθυνων".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Στενοχωριέμαι...για την τύχη αυτού του θησαυρού , που δεν ξέρουμε να εκτιμάμε!!
    Θλίβομαι... για την Τέχνη και την ομορφιά , που ένα ολόκληρο Κράτος δεν φροντίζει να το προστατεύσει !!
    Ξέρω με πόσο κόπο τα φιλοτέχνησαν, ξέρω με πόση αγάπη τα δώρισαν,
    ξέρω με πόση λαχτάρα τα βλέπει το φιλοθεάμον κοινό ,
    γιαυτό και θυμώνω περισσότερο γι αυτό την ανευθυνότητα !!!!
    Μετά τα εγκαίνια ... το χάος, δυστυχώς !!!!
    Καληνύχτα, τα ίδια όνειρα βλέπουμε κι εδώ στην Σάμο , ή ορθότερα εφιάλτες !!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Φίλοι και Φίλες,
    Στράτο μας,
    Παντού ίδιες ιστορίες!!!
    Γενική η εγκατάλειψη κι η ντροπή, ντροπή δεν έχει!
    Οργανωθείτε! Είναι η μόνη λογική διέξοδος.
    Με την απέραντη αγάπη μου,
    Υιώτα
    Ν.Υ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Όπου και να κοιτάξεις Στράτο μου σε πληγώνει...

    κάτι μπορεί να κάνετε, εσείς του εκεί τόπου

    Καλημέρα σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Με έχει κυριέψει μια απίστευτη θλίψη. Δεν είναι δυνατόν να συμβαίνουν αυτά. Τέτοια αθλιότητα σε ένα μουσείο που φιλοξενεί τέτοια έργα!
    Εξεφτελισμός και ασέβεια!
    Τι να πω...έχω οργιστεί πάρα πολύ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Δυστυχώς βλέπουμε παντου γύρω μας τέτοια φαινόμενα.. πολύ δρόμο έχουμε ακόμα μπροστά μας.. τουλάχιστον όμως πέρασαν οι εποχές που οι άνθρωποι έφτιαχναν τα σπίτια τους χρησιμοποιώντας πέτρες απο αρχαίους ναούς και μνημεία..
    καλο σκ Στράτο:)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. @ φυρδην-μίγδην,

    Τριτοκοσμική είπες; Και βάλε…
    Αχ, βρε Γλαρένια, τα ίδια και τα ίδια πάντα και παντού.
    Τι να πούμε πια…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. @ δεσποινάριον,

    Το αρμόδιο υπουργείο… που τελικά παρουσιάζεται α(να)ρμόδιο! Αυτή είναι η ελληνική πραγματικότητα, Δεσποινάκι αγαπημένο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. @ αθηνα,

    Θησαυρός!!! Αυτό είναι Αθηνά μου! Αλλού θα κάναμε σαν τρελοί να πάμε να το θαυμάσουμε, εδώ όμως…
    Θα ήθελα να ξέρω αν τέτοιους εφιάλτες βλέπουν οι α(να)ρμόδιοι του υπουργείου. Αλλά που καιρός. Αυτούς τους μάραναν τα ροζ βιντεάκια. Μ’ αυτά τη βρίσκουν…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. @ αστοριανή

    Να οργανωθούμε; Πως; Για να είναι μεγαλύτερη η απογοήτευση στη συνέχεια με την αδιαφορία τους…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. @ genna,

    Η γνωστή Ελλάδα που μας πληγώνει… Τζεννάκι μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. @ ανασαιμιά,

    Θλίψη μα πιο πολύ οργή! Χίλιες φορές ΝΡΟΠΗ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. @ σταγόνα,

    Τα βλέπουμε γύρω μας, οργιζόμαστε προς στιγμήν, και μετά μας απορροφάνε τα κάθε λογής σκάνδαλα που τείνει να τα συνηθίσουμε κι αυτά σε λίγο θα είναι κάτι νορμάλ! Αυτό συμβαίνει. ΔΥΣΤΥΧΩΣ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. Εχθές έγινε μια ημερίδα για τον Τεριαντ στο Μουσείο Μπενάκη στη Πειραιώς...Μίλησε κι ο Μανόλης Καλιγιάννης που ήταν ο διευθυντής του Μουσείου μέχρι πριν απο 8 περίπου χρόνια. Ο Μανόλης ήταν διορισμένος απο τον ίδιο τον Τεριάντ ως ισόβιος διευθυντής...σήμερα είναι 86 χρονών. Αποφάσισε να φύγει ακριβώς γιατί το Μουσείο πέρασε στην εποπτεία της Περιφέρειας και 'εφυγε΄απο τη δικαιοδοσία του Υπουργείου Πολιτισμού....αυτό ήταν και η καταστροφή του. Ενα τέτοιο μουσείο να το διαχειρίζεται η περιφέρεια; Με ποιό σχέδιο δράστης υποστήριξης, με ποιά χρήματα, με ποιό προσωπικό; Δυστυχώς, φίλοι, η κατρακύλα έχει αρχίσει εδώ και μια δεκαετία και το μουσείο θα γίνει στο τέλος γραφική είδηση στις εφημερίδες αφού κανείς απο τους 'διαχειριστές' του σημερινού Υπουργείου Πολιτισμού δεν έχει δεί το θέμα στα σοβαρά και, κυρίως, δεν έχει καταλάβει για τι θησαυρό μιλάμε....!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. Στράτο μου,
    ευτυχώς που υπάρχουν και κάποια μικρά θαύματα...
    Ίσως, κάποιος εύπορος να δει και να ενδιαφερθεί, έτσι, για ν' αρχίσει το προζύμι...
    Βιαστική, απόψε, μα με αγάπη πολλή,
    Υιώτα,
    Ν.Υ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. @ tractatus,

    Καλή μου συμπατριώτισσα,
    Ναι, έχεις δίκιο ήταν μια ενδιαφέρουσα Ημερίδα αφιερωμένη στον Στρατή Ελευθεριάδη - Teriade που διοργάνωσε το εργαστήριο Κοινωνικής και Πολιτισμικής ψηφιακής τεκμηρίωσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου σε συνεργασία με το Ιδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστόπολου. Συζητήθηκε η ιστορία της τέχνης, καθώς και σημαντικές βιογραφίες καλλιτεχνών και άλλων συντελεστών της (επιμελητών, εκδοτών, θεωρητικών), οι οποίοι διαμόρφωσαν, κυρίως στο μεσοπόλεμο, την εικόνα της σύγχρονης ελληνικής τέχνης. Δεν γνωρίζω, όμως, αν όλοι αυτοί οι αξιόλογοι ομιλητές είχαν γνώση της κατάστασης του Μουσείου της Μυτιλήνης.
    Όπως δεν γνωρίζω γιατί η Περιφέρεια αδυνατεί να διαχειριστεί καθώς πρέπει ένα τέτοιου μεγέθους Μουσείο και να βρει τους ανάλογους τρόπους ώστε να είναι βιώσιμο. Όπως κάνουν και σ’ άλλα μέρη του κόσμου. Βλέπεις πως υπάρχουν και λεπτομέρειες που δεν τις γνωρίζουμε… Γιατί πράγματι, και πολύ σωστά το λες «δεν έχουν καταλάβει για τι θησαυρό μιλάμε…!!!».
    Καλή σου μέρα, καλή εβδομάδα, καλό μήνα και καλό χειμώνα, όλα τα καλά σου εύχομαι! Α, και καλώς ήλθες στη αυλή μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  34. @ ΑΣΤΟΡΙΑΝΗ,

    Αν θα πρέπει να περιμένουμε έστω και τα μικρά θαύματα να συμβούν, κλάψτα Υιώτα…
    Αυτές οι ρομαντικές εποχές πέρασαν, δυστυχώς…

    Να ‘σαι καλά και να ξέρεις πως η αγάπη σου με τιμά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  35. Καλή εβδομάδα να έχεις Μηθυμναίε μου και καλό μήνα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  36. @ Ανασαιμιά,

    Ανταποδίδω, Ανασούλα, Καλή μέρα, Καλή Εβδομάδα, Καλό μήνα, Καλό χειμώνα κι όλα όσα καλά ποθείς!!!

    Φιλάκια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ωραίες που ’ναι οι αγκαλιές κι ας ζωγραφίζονται μόνο με λόγια...
Σας ευχαριστώ!