Σελίδες

26 Ιαν 2011

«Ελεύθεροι Στοχασμοί»

Ύστερα από πολλές και σκόρπιες δημοσιεύσεις σε περιοδικά και εφημερίδες, κυρίως της Λέσβου, κάνει την εμφάνισή του και στο χώρο του βιβλίου, με την πνευματική του δημιουργία
«Ελεύθεροι Στοχασμοί»
ο συμπατριώτης και φίλος Θόδωρος Μεσσηνέζης.

Μια καλαίσθητη ποιητική συλλογή που στις 85 σελίδες ανθολογεί 75 ποιήματα, γραμμένα σε διάφορες εποχές και σε διάφορα μέρη κι όλα στον παλιό παραδοσιακό τρόπο κι όχι στο μοντέρνο του σήμερα. «Βέβαια γράφω πάντα στο ίδιο το παλιό στιλ το λυρικό, με μέτρο, ομοιοκαταληξίες κ.λπ.» μας απολογείται στον πρόλογο του βιβλίου του.
Δεν νομίζω πως υπάρχει μόδα για την ποίηση. Σύμφωνα με τον ποιητή και κριτικό Δημήτρη Νικορέτζο «… την ποίηση δεν την κάνουν οι μετρικοί τρόποι, αλλά η ουσία που εμπεριέχει». Γι’ αυτό μη σε νοιάζει Θόδωρε, η ουσία κι αυτά που θέλεις να πεις έχουν σημασία.

Δανείζομαι και παραθέτω εδώ μια στροφή από το ποίημα Μήθυμνα, που μέσα στους στίχους της στριφογυρίζει η κρυστάλλινη εικόνα του γενέθλιου τόπου μου. Της Μήθυμνας που, τέτοια εποχή, ήσυχη και γαλήνια απλώνεται ανάμεσα στην ποδιά του Λεπέτυμνου και τα κύματα του Αιγαίου.

Μήθυμνα, είπανε από τότε τ’ όνομά σου,
Σαν της μορφοπριγκίπισσας που έζησε εκεί.
Και σήμερα, αυτή την τόση ομορφιά σου,
Ω, ναι! Θα στην εζήλευε ακόμα και Αυτή.

Χάρηκα ιδιαίτερα, γιατί όπως λένε το κάθε ποίημα δίνει αυτό που μπορεί να πάρει ο αναγνώστης κι εγώ πήρα αρκετά… από τούτο το χάρισμα.
'
Σ΄ευχαριστώ Θόδωρε!
.

23 Ιαν 2011

Με το πνεύμα και το πενάκι του ΚΥΡ

Ενδεικτικά τέσσερις γελοιογραφίες του αγαπημένου μου ΚΥΡ -του κατά κόσμον Γιάννη Κυριακόπουλου- με τα κλασικά πια, «ανθρωπάκια», εμείς δηλαδή, να σχολιάζουν την επικαιρότητα. Απολαύστε τα!!!
.




Μηθυμναίος

20 Ιαν 2011

Τεράστια ζημιά στο Μουσείο Θεόφιλου στη Μυτιλήνη

Αποκαρδιωτική είναι η εικόνα του Μουσείου Θεόφιλου στη Μυτιλήνη, καθώς απειλούνται να καταστραφούν 86 έργα του λαϊκού ζωγράφου. Σύμφωνα με δημοσίευμα των εφημερίδων "Ελευθεροτυπία" και "Εμπρός".
Χρώματα που έχουν ξεθωριάσει, σε πίνακες που αφέθηκαν εκτεθειμένοι στον ήλιο ή σκέβρωσαν από την υγρασία. Έργα που καταστρέφονται, καθώς οι καμβάδες αρχίζουν να μαδάνε. Κεραμίδια που επιτρέπουν να τρέξουν νερά μέσα στις αίθουσες, στάζοντας πάνω στα έργα τέχνης.
.

Το μάζεμα των ελαιών εν Μυτιλήνη (Έργο Θεόφιλου)

Στο Μουσείο Θεόφιλου, λοιπόν, διαπιστώθηκε η εξαφάνιση πραγματικά μεγάλου μέρους γνωστών έργων από τον ήλιο, στον οποίο εκτίθενται οι καμβάδες απροστάτευτοι. Άλλωστε, από τον ήλιο προέρχεται και ο μοναδικός φωτισμός του Μουσείου, αν εξαιρέσει κανείς κάποια φώτα οροφής! Ακόμα, τα έργα είναι εκτεθειμένα στη σκόνη από τα παράθυρα που ανοίγουν, ως μόνη μέθοδος εξαερισμού. Η υγρασία μπαίνει από παντού, ακόμα και από τα κεραμίδια που, ασυντήρητα, επιτρέπουν στα νερά της βροχής να τρέχουν πάνω στα έργα. Θέρμανση δεν υπάρχει καμία. Κάποιοι θερμοσυσσωρευτές της δεκαετίας του '80 είναι και αυτοί εκτός λειτουργίας.
Και κοντά σε όλα αυτά, μία, όλη κι όλη, έκτακτη υπάλληλος, απλήρωτη από τον περασμένο Ιούνιο, με τη σύμβασή της να έχει λήξει ήδη από την Πρωτοχρονιά. Κι όμως εκείνη αγόγγυστα συνεχίζει να ανοίγει τις πόρτες τού κατά τα άλλα «προπύργιου του λεσβιακού πολιτισμού», του ρημαγμένου Μουσείου Θεόφιλου.
Η συντηρήτρια του υπουργείου Πολιτισμού, Δέσποινα Μαρσινοπούλου έκανε μια πρώτη εκτίμηση των κινδύνων που υπάρχουν και των φθορών που έχουν ήδη υποστεί τα έργα. Σύμφωνα πάντα με τη συντηρήτρια, υπάρχει σοβαρό πρόβλημα. Έκρουσε, μάλιστα, τον κώδωνα του κινδύνου για το Μουσείο και τη συλλογή λέγοντας πως, στο βαθμό που η ίδια μπορεί να εκτιμήσει, υπάρχουν αρκετές φθορές και θα είναι δύσκολο «να κλείσει κανείς τα μάτια και να εφησυχάσει ή να πει "ας αφήσουμε το θέμα λίγο ακόμα"».
«Tα έργα καταστράφηκαν και ήδη έχουν ξεθωριάσει. Δεν χωράει δικαιολογία άγνοιας. Ακόμη και ο ταξιτζής που με μετέφερε και ο καφετζής της γειτονιάς, ήξεραν για την κατάσταση του Μουσείου». Αποκάλυψε ο αρχιτέκτονας, φωτογράφος και γραφίστας Βελισάριος Βουτσάς, περιγράφοντας την κατάσταση που συνάντησε στη διάρκεια της επίσκεψής του στο Μουσείο Θεόφιλου.

* Από τον Τεριάντ, στους δημάρχους
Το Μουσείο Θεόφιλου στεγάζεται στο κτήριο που σχεδίασε και έχτισε το 1964 ο γνωστός Λέσβιος αρχιτέκτονας Γιώργος Γιανουλέλης, με έξοδα του γνωστού Μυτιληνιού τεχνοκριτικού Στρατή Ελευθεριάδη-Τεριάντ. Ο τελευταίος ήταν ο άνθρωπος που «ανακάλυψε» τον Θεόφιλο, ενθαρρύνοντάς τον τα τελευταία χρόνια της ζωής του να ζωγραφίζει σε καμβάδες. Τους περισσότερους από αυτούς ο Τεριάντ τούς παραχώρησε στο Μουσείο Θεόφιλου, ενώ κάποιους άλλους τους έβαλε σε ειδική αίθουσα με έργα του λαϊκού ζωγράφου στο άλλο μουσείο που έχτισε και δώρισε στο υπουργείο Πολιτισμού, στο Μουσείο - Βιβλιοθήκη Μοντέρνας Τέχνης Τεριάντ. Το 1965 ο Τεριάντ δώρισε το Μουσείο Θεόφιλου στο Δήμο Μυτιλήνης. Έκτατε το μουσείο διαχειριζόταν η εκάστοτε δημοτική αρχή της Μυτιλήνης έως την κατάργηση, λόγω «Καλλικράτη», του δήμου στις 31 του περασμένου Δεκεμβρίου. Σήμερα το Μουσείο αποτελεί περιουσία του Δήμου Λέσβου και θα το διαχειρίζεται ο δημοτικός Οργανισμός Παιδείας και Πολιτισμού, όποτε αυτός ιδρυθεί.

Απόσπασμα από την εφημ. Ελευθεροτυπία (του Στρατή Μπαλάσκα).

* Η παρακμή και η φθορά είναι εμφανέστατα στις φωτογραφίες που είδα. Ως συνήθως, δεν υπήρξε ο απαραίτητος σεβασμός όχι μόνο στη μνήμη του δημιουργού, του ευεργέτη αλλά ούτε –ακόμη περισσότερο- στην ίδια την ιστορία του τόπου.
Τι κρίμα!
Η τυπική ελληνική αδιαφορία και αυθαιρεσία το έχει αφήσει στη μοίρα του.
Σ.Δ.

Μηθυμναίος

17 Ιαν 2011

Γράμμα


Αποστολέας: Ένα Κοχύλι
Παραλήπτης: Εσύ
Διεύθυνση: κάπου στο διαδίκτυο…


Πώς να κρατήσεις τη ζωή σου χωρίς όνειρα,
όταν έχεις μάθει να ζεις μ’ αυτά…


Ψάχνω, ανάμεσα στην πραγματικότητα και στη φαντασία,
ανάμεσα σ’ αυτό που έχω και σ’ αυτό που επιθυμώ,
ανάμεσα στο χτες και στο αύριο…
.
εκεί,
ανάμεσα… στην άδολη ψυχή μου,
… το ανεξήγητο του κόσμου!

Μέσα στο τίποτα των άλλων, οι λίγες στιγμές αιθρίας
ιχνογραφούν τις πολλές της συννεφιάς μου.

Να ξέρεις, όμως:
Μπρος στο δικό σου σθένος,
δεν είναι τίποτα το τόσο δα… δικό μου…

Μολονότι δεν το λες, στα μάτια σου το βλέπω…
Παρότι, άλλα σκοπεύει ο άνθρωπος κι άλλα ο Θεός κελεύει…*

* (άλλαι μεν βουλαί ανθρώπων, άλλα δε Θεός κελεύει…)

Υ.Γ. Χαρτογράφησα την ψυχή μου, μήπως και βρω ένα άλλοθι
για να δικαιολογούμαι στον εαυτό μου.


Στίχοι: Αλκίνοος Ιωαννίδης
Μουσική-Τραγούδι: Αλκίνοος Ιωαννίδης